![]() |
Nejvíce lidé přicházejí o sluch vlivem věku. I nadále však potřebují komunikovat se svým okolím. Díky moderní technice, jako jsou tablety a speciální aplikace, mohou senioři snadno zůstat v kontaktu se svým okolím.
Dříve se na lidi v seniorském věku, kteří přicházejí o sluch často mluvilo velmi hlasitě nebo se jim rovnou psalo velkými tiskacími písmeny, aby to přečetli. Toto už není potřeba. Stačí, když si domov seniorů pořídí tablet a vhodnou aplikaci.
Existují dva základní druhy přepisů mluvy. Přepis živým přepisovatelem/kou a strojové rozpoznání mluvy (tzv. automat).
Na běžnou komunikaci je dostačující a k dispozici je 24/7. Automat má
však svá úskalí. Velmi záleží na rychlosti a kvalitě internetového
připojení, kvalitě mikrofonu, hluku v okolí, kvalitě výslovnosti a stylu
mluvy.
Automat vždy něco „rozumí“ a vždy něco napíše. Napíše to,
čemu rozuměl, i když to je úplný nesmysl, nikoli to, co bylo
řečeno. Největší chyba potom je, snažit se opravit špatné slovo
a opakovat ho stále dokola ve snaze o opravu. Nejen, že se to mnohdy
nepovede, ale druhá strana se často dávno domyslí, co to mělo být za
slovo.
„Hádá“ totiž mj. z okolních slov. Pokud ta slova nemá, opět
pouze vypíše nejbližší zvukovou shodu. Pokud se při chybě mluví
dál, často špatné slovo zpětně opraví. Nejlepší je mluvit
přirozeně, v celých větách, nebo alespoň tři slova a pokud se
duhá strana při případné chybě nedomyslí, říci sdělení jinou celou
větou. Něčí mluvu automat přepisuje hned téměř bezchybně a někdo si
musí diktování automatu trochu osvojit.
Doslovně přepisuje to, co bylo řečeno a pokud špatně rozumí, domyslí
se z kontextu, nebo napíše, že nerozuměl. K dispozici je však pouze
v pracovních dnech 9 – 18 hodin.
Vhodný je zejména tam, kde záleží na doslovném přesném přepisu (úřad,
notář, lékař, atd.)
Oba druhy přepisů jsou v aplikaci eScribeDroid od sociální firmy Transkript.
U seniorů je ještě specifikum v tom, že mají často obavy z techniky. Lepší je, když jim to někdo spustí, nastaví větší písmo a upozorní je, aby se nedotýkali displeje. Například se může stát, že se aplikace minimalizuje, přepis jim „zmizí“ a neumí si jej obnovit. To umí až časem když se jim to stane několikrát a sami projeví zájem, se to naučit, aby nemuseli čekat na někoho, kdo jim to „opraví“.
Autor článku: Ladislav Kratochvíl
Ohluchlý ve svých 40 letech v roce 2003.
Autor a provozovatel webu zabývajícího se postižením sluchu kochlear.cz
««« Předchozí text: Neslyšící a neslyšící v České republice Následující text: Kývne, že rozumí, ale co bylo řečeno, neví »»»
Ladislav Kratochvíl | 14. 1. 2025 Út 09.05 | Sociální, Komunikace | trvalý odkaz | tisk | 63x
![]() |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz