Ze strany neinformovaných lidí dochází často k záměně ohluchlých osob s lidmi nedoslýchavými nebo s těmi, kdo se neslyšící již narodili. V důsledku toho vzniká při kontaktu s ohluchlými lidmi mnoho omylů. Zde uvádíme nejčastější z nich.
Omyl 1.
„Každý, kdo neslyší, používá znakový
jazyk.''
Zdaleka ne všichni z těch, kdo neslyší, používají znakový jazyk.
Někteří lidé přišli o sluch ve věku, kdy už se naučili mluvit.
Označujeme je jako osoby ohluchlé a jejich prvním jazykem, ke kterému měli
přístup, je mluvený jazyk. Pokud se rozhodnou učit se znakovat,
preferují obvykle znakovanou češtinu (jedná se o český jazyk, který je
podporovaný jednotlivými znaky „vypůjčenými" ze znakového jazyka).
Znakovaná čeština se od znakového jazyka velmi liší. Znakový jazyk je
samostatný, svébytný a plnohodnotný jazyk. Naučit se jej je stejně
obtížné jako naučit se jakýkoliv jiný cizí jazyk.
Omyl 2.
„Každý, kdo ohluchne, začne nosit
sluchadlo."
Když někdo neslyší, sluchadlo mu nepomůže. Může pomoci jen těm
osobám, které mají alespoň částečně využitelné zbytky sluchu.
I u osob se zachovanými zbytky sluchu je výsledek použití sluchadla
různý. Někteří lidé se zbytky sluchu dokáží rozpoznat jednotlivá slova
v proudu řeči, nebo alespoň lidský hlas od jiných zdrojů zvuku a jiní
nikoliv.
Omyl 3.
„Každému, kdo ohluchne, může pomoci kochleární
implantát."
Přínos kochleárního implantátu je u každého člověka velmi
individuální. Někdo se naučí s kochleárním implantátem
i telefonovat a jiným naopak působí potíže i jen určit zdroj zvuku.
Omyl 4.
„Na ohluchlého člověka musíme mluvit hodně nahlas a
zblízka."
Příliš hlasitá mluva či dokonce křik na ohluchlého člověka se míjí
účinkem. Ohluchlému člověku to naopak může působit problémy při
snaze odezírat, protože deformuje jinak standardní mluvní pohyby. Když jsme
příliš blízko něj, nemůže na naše ústa zaostřit zrak, což mu
odezírání znemožňuje.
Omyl 5.
„Když někdo ztratí sluch, automaticky se naučí
odezírat."
K odezírání musí mít člověk vrozené vlohy, které nemá každý
(stejně jako každý slyšící člověk nemá hudební sluch). Teprve na
základě vrozených předpokladů, znalosti příslušného mluveného jazyka a
v podnětném prostředí si může člověk vypěstovat schopnost
odezírání
Omyl 6.
„Jestliže se někdo odezírat naučí, odezírá tak,
jak to vidíme ve filmu."
Herci, kteří ve filmu hrají ohluchlé osoby, znají scénář, vědí
předem, kdo co bude povídat a většinou jsou sami slyšící. Běžný
člověk v reálném životě nemůže bez pomoci sluchu úspěšně odezírat
za všech podmínek. Každý člověk mluví jinak a od některých lidí
odezírat nelze vůbec.
Omyl 7.
„Ohluchlý člověk, který dovede odezírat, bude vždy
rozumět, když zajistíme vhodné podmínky."
Vhodné vnější podmínky pro odezírání, jako je například dobré
osvětlení tváře mluvící osoby, zřetelná výslovnost při mluvení a
podobně, jsou pouze částí předpokladů k úspěšnému odezírání.
Schopnost úspěšného odezírání také blokuje únava, emoční napětí
či obavy z komunikačního neúspěchu. Ve vyšším věku postupně
dochází ke změnám, které schopnost odezírat snižují.
Omyl 8.
„Ohluchlý člověk, který hned neodpoví, nemá
pohotové myšlení."
Slyšící člověk potřebuje pouze jen malou část času na vnímání toho,
co slyší a většinu času při poslechu věnuje analýze obsahu slyšeného a
už si předem připravuje odpověď. Ohluchlý člověk musí při
komunikaci se slyšícím člověkem zvládnout mnoho složitých myšlenkových
operací během velmi krátké doby, a tedy musí přemýšlet mnohem
intenzívněji než člověk slyšící. Sto procent času věnuje jen na
dešifrování toho, co mu druhá osoba asi říká (a za úspěch se považuje,
když se mu to nemusí několikrát opakovat). Během dešifrování předchozí
promluvy si musí zapamatovat další pohyby úst mluvící osoby a musí mít
čas na zpětnou kontrolu, zda vše dešifroval správně. Teprve potom může
přemýšlet nad obsahem řečeného, utvořit si vlastní názor a následně
začít koncipovat odpověď.
Omyl 9.
„Kdyby došlo při vzájemné komunikaci k omylu, hned
to poznáme."
Zeptat se ohluchlého člověka, zda nám dobře rozuměl, nestačí. Na
otázku, zda rozuměl, odpoví odezírající člověk často kladně, a to
i v případech, kdy rozuměl něco jiného a sám neví, že došlo k omylu.
Mnohdy je nebezpečí vzájemného nedorozumění právě v tom, že ani
jeden z komunikačních partnerů, tj. člověk ohluchlý ani slyšící,
nemusejí rozpoznat včas, že k nějakému omylu došlo. Oba jsou mylně
přesvědčeni, že si dobře rozumějí a že žádná informace ohluchlému
člověku neunikla. Omyly v komunikaci v běžném životě neslyšícího
člověka velmi poškozují, protože se takto může dostat i do velmi
složitých životních situací.
Omyl 10.
„Odezírání je vlastně čtení ze
rtů.''
Sluchem rozpoznáme přesně všechny hlásky, ale zrakem můžeme s jistotou
rozlišit jen malou část z nich. Určité skupiny souhlásek vypadají při
mluvení stejně a některé dokonce není vidět vůbec. Nelze tedy „ze rtů
číst“, jako čteme zřetelná písmena. Ohluchlý člověk se při
odezírání jen snaží odhadovat, co kdo říká. Proto zvláště při
důležitých jednáních nemůžeme spoléhat na pouhé odezírání.
Nejefektivnější způsob, jak zabránit případným omylům, je sdělení
ohluchlému člověku napsat.
© Mgr. Věra Strnadová
Vhodnou službou pro ohluchlé osoby při oficiálním jednání je simultánní přepis mluvené řeči, který je jedním z deseti komunikačních systémů pro neslyšící a ohluchlé osoby, uvedených v zákoně č. 155/1998 Sb., ve znění zákona č. 384/2008 Sb.
Službu simultánního přepisu zajišťuje CZSP (Centrum zprostředkování simultánního přepisu) při České unii neslyšících.
««« Předchozí text: Upozornění na zvuky pro osoby s postižením sluchu s notifikací Následující text: Počet lidí s postižením sluchu v České republice »»»
Ladislav Kratochvíl | 9. 3. 2024 So 13.13 | Sluch | trvalý odkaz | tisk | 82082x
Sdílet |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz
super napsané! k omylu č. 10 bych ještě připojila tu písemnou ukázku, jak odezírání „vypadá“ (zvětšená a zmenšená písmenka), kterou má věra v jedné své knížce o odezírání – člověk si udělá představu, jak to je složité.
K omylu č. 3 – každému, kdo ohluchne, může pomoci KI:
Záleží na tom, do jaké míry pacient před ohluchnutím slyšel, t.j. zda se naučil mluvit a rozpoznávat jednotlivé zvuky. Pokud ano, pak se musí naučit přiřazovat zvuky, které teď „slyší“ pomocí KI k těm zvukům, které znal před ohluchnutím a které má uložené v paměti. Toto nějakou dobu trvá ( i 1 – 2 roky používání KI), ale obvykle vede k dobrému výsledku. KI se operuje i dětem, které od narození neslyší v důsledku poruchy vnitřního ucha. Tyto děti se většinou s KI naučí mluvit a rozpoznávat zvuky. KI dostávají také lidé, kteří od narození postupně přestávali slyšet. Zde záleží na tom, kolik se stačili naučit do doby, než přestali slyšet. S dostatečnou houževnatostí ale mohou rovněž dosáhnout s KI dobrých výsledků. Pro dosažení dobrých výsledků s KI je třeba: výdrž (používat KI co nejvíce, i když na začátku poslech není ještě optimální), trpělivost, kontakt s audiologem a pravidelné nastavování KI zejména v prvním roce po operaci, podpora rodiny a přátel, zdravý způsob života (používání KI unavuje). Kdo má zájem o KI, neměl by s operací příliš dlouho váhat. Sluchový nerv, pokud se roky nepoužívá, přestává fungovat a jeho aktivace je pak i s KI obtížná.
Omyl 1.: Znakový jazyk je samostatný, svébytný a plnohodnotný jazyk. Naučit se jej je stejně obtížné jako naučit se jakýkoliv jiný cizí jazyk.
Ne, není to stejně obtížné! Je to naprosto jiné! Znám lidi, co ovládají spoustu cizích jazyků, ti projevili o znakový jazyk zájem, ale vzdali to, když zjistili, jak to s ním vlastně je.
K reakci Sissy Ten, kdo má výborný sluch ( i hudební) a dobře ovládá svá mluvidla, se může naučit spoustu jiných jazyků (myslím tím předevší ty asijské a africké). To neznamená, že má stejně dobře vycvičený zrak pro vnímání pohybů a postavení rukou, pro vnímání mimiky a že své ruce ovládá stejně dobře jako mluvidla. Chce to trpělivost, opravdový zájem a po získání určitého základu také dostatečnou možnost komunikovat s „rodilými mluvčími“.
[4] Eva N.: Domnívám se,že hudební sluch nemá se skutečným (to, co je slyšet) moc společného. Mnoho hudebních skladatelů (např. i Bedřich Smetana) skládalo hudbu i po té, kdy slyšeli špatně či vůbec. Hudební sluch zůstává i po ohluchnutí (alespoň já si v duchu falešně nezpívám).
to Krata: hudební sluch nesouvisí se sluchem jako takovým…neslyšící vnímají zvuk jako vibrace, ne jako tóny..a řekla bych, že Eva to myslela tak, že když někdo zvládá intonaci cizích jazyků – slova, neznamená to, že dokáže stejně dobře znakovat..je to uplně o něčem jiném…ale v podstatě o tom samém..když chceš, tak to jde
[6] n: To jsem nepochopil, jak vibrace souvisí s hudebním sluchem a jazyky.